Управління спецпроектами (конспект лекцій НУДПСУ)

Вибір проектувальників проекту

Проектування є продовженням планування робіт по реалізації проекту. Від нього в значній мірі залежить подальший розвиток робіт за проектом. Проектування включає два етапа:

  1. Вирішення організаційних питань проектування.
  2. Розробку та узгодження проектних документів.

Першій етап - організаційні питання проектування, включає :

  1. Вибір проектувальників, підготовка та укладання контракту.
  2. Планування робіт та узгодження документації

Є три підходу до вибору проектувальників та укладання з ними контрактів:

а) Проектувальники надають послуги в міру необхідності. Якщо замовник постійно співпрацює з інженерною або архітектурною фірмою, він може домовитись про надання послуг в міру необхідності. Цей спосіб найбільше використовується в муніципальних проектах.

б) Закриті переговори. Якщо фірма вже надає послуги замовнику, він може укласти з нею угоду без оголошення конкурсу. При цьому підрядник повинен представити пропозиції щодо кошторисної та максимальної вартості робіт.

в) Проведення конкурсу. Оскільки робота з проектувальником на умовах конкурсу більш ризикована, тому в цьому випадку права та обов’язки проектувальника регулюються типовими положеннями про проектні контракти.

Планування робіт та узгодження документації. Менеджер проекту повинен скласти детальний план (програму) робіт, з врахуванням концепції замовника, використанням довідкових, інформаційних матеріалів, кошторису виробничого процесу. Він повинен запланувати достатній обсяг робіт, визначити постачальників та будівельників.

План повинен включати загальний опис основних та допоміжних робіт із зазначенням існуючих обмежень.

Якщо з будівельною організацією укладається прямий договір, то від проектувальника потребується детальне проектування та підготовка відомостей щодо необхідних матеріалів.

Якщо власник ліцензії на технологію надає повну розробку технологічного процесу з додаванням специфікацій технологічного обладнання, то спеціалістам по технології фірми, що розробляє проект не треба буде виконувати цю роботу.

Таким чином, менеджер проекту повинен мати уяву про організацію роботи у фірмі, що виконує проектування.

Крім того, в плані роботи визначається необхідність здійснення перевірок за ходом проектування та їх періодичність.

Після схвалення плану робіт замовником починається основний етап робіт – проектування та узгодження документації.

Практика організації проектування в розвинутих країнах включає дві стадії проектування тобто розробку наступних документів:

  1. попереднього проекту (форпроекту), або графічного ( ескізного) проекту;
  2. остаточного (технічного) проекту – робочих креслень та специфікацій.

Але до початку розробки цих документів повинно бути розроблено ТЕО проекту.

Розробка форпроекту вважається найбільш відповідальним етапом. При проектуванні складних промислових об’єктів на нього відводиться 10- 12 місяців, для нескладних –1,5 – 2 місяці.

Розробка форпроекту включає наступні види робіт:

  1. формулювання функціональної мети будівництва;
  2. вибір будівельної площадки;
  3. визначення потужностей об’єкту та технологічних процесів;
  4. розробку варіантів підключення об’єкту до транспортних та інженерних комунікацій;
  5. визначення та порівняння вартості будівельних та експлуатаційних витрат запланованого об’єкту та об’єктів – аналогів;
  6. розробку принципових конструктивних рішень будівель та споруд;
  7. попереднє вирішення питання про придбання земельної дільниці.

По кожному виду робіт, пов’язаних з формуванням форпроекту складається власний кошторис витрат.

Друга стадія проектування – розробка робочих креслень та специфікацій – починається після узгодження форпроекту з замовником.

Остаточний (технічний) проект включає наступні розділи:

  1. архітектурно-планувальний;
  2. будівельний;
  3. інженерних систем (сантехнічних, електромеханічних).

Часткою проекту є специфікації. В них наводиться опис видів робіт та інженерних систем, перелік та якість матеріалів та конструкцій, вказівки щодо виконання робіт та їх якості . Для замовника специфікації надають якісний зміст та уявлення про вигляд майбутнього об’єкту, для робочих вони є технологічною інструкцією по виробництву.

До проекту додається остаточний кошторис, який включає підготовчу роботу на будівельній дільниці, підготовку об’єкту до здавання, а також спеціальні роботи, в тому числі ті, що виконує субпідрядник.

Точність та достовірність кошторису витрат замовник розглядає як один з найважливіших критеріїв ефективності проекту.

В США існує практика сплати проектними фірмами до 25% збитків в разі перевищення фактичних витрат більше ніж на 1,5% від контрактної вартості, а в разі отримання економії більше ніж на 1,5% замовник сплачує проектній фірмі до 25% цієї економії.



 

Created/Updated: 25.05.2018

stop war in Ukraine

ukrTrident

stand with Ukraine